Autógumi csere: tudjuk, hogy szükséges, tudjuk, hogy fontos, de fogalmunk sincs róla, hogy milyen nyelven beszél a gumisunk, amikor megérkezünk hozzá. Ez a cikk segítséget nyújt azoknak, akik még nem tudtak eligazodni a gumis fogalmak, vizsgálatok rengetegében. Lássuk tehát, hogy melyek azok a dolgok, melyek előkerülhetnek egy gumicsere alkalmával.

Autógumi centírozás

Gépjárművek esetében a kerekek kiegyensúlyozatlansága a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet. Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenesfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.

A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépeink segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít az Ön autójának. Ezért ajánljuk, hogy minden kerék- illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat egyensúlyoztassa ki szakműhelyünkben. A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése. A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.

MEGHÚZÁSI NYOMATÉK

A kerékrögzítő csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért érdemes e feladatot üzembiztonsági szempontból szakműhelyünkben elvégeztetni, ahol nyomatékkulcsot használunk, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását.

Mindezt annak érdekében kell elvégezni, hogy:
• a kerék rögzítő menetes csapjai, csavarjai és anyái ne sérüljenek
• az összes csavar egyenletesen, azonos nyomatékkal legyen meghúzva
• a leszerelés megkönnyítésére.

SZELEPCSERE

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.

• A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes
szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
• A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
• A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor
szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.
• A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a
szeleptesten, ami veszélyes lehet.
• Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet. Egy gumiszelep
kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá.
Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is
észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel
együtt.
• A nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt
alkalmaznak.
• A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25°-nál többel, ellenkező
esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell
alkalmazni (úgynevezett Clamp-in- Ventile).
• Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron
vásárolt biztonságot jelent.
• A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében
könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe
van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

LEVEGŐNYOMÁS

A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A gumiabroncs alacsony levegőnyomása balesetveszéllyel és anyagi kárral járhat, minden gépkocsivezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és
élettartamát a gumiabroncs előírt levegőnyomásának betartásával.

A megfelelően beállított levegőnyomásnak előnyei:
• optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
• rövidebb fékút
• a vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
• jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
• alacsonyabb gördülési zaj
• kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
• kisebb alakváltozás és hőképződés
• jobb utazási komfort

A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei (túl alacsony vagy túl
magas levegőnyomás):
1. megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az
út felületével,
2. túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás,
3. lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál
vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.
4. A gumiabroncs sérülése miatt balesetveszély áll fenn!
5. a gumiabroncs folyamatos túlterhelésnek van kitéve
6. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a
gumiabroncs tönkremenetele előre programozott.
7. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem
lehet helyrehozni.

A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések
elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell
elvégezni. (Nem üzemmeleg.)
• Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a
melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével
azonnal lecsökken.
• Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát
szakemberrel ellenőriztetni.

GÁZTÖLTÉS

a Forma-1- ben már bevált…
A gumiabroncsok tiszta nitrogénnel való feltöltése nagyobb menetbiztonságot, üzemanyag-megtakarítást és hosszabb abroncsélettartamot tesz lehetővé az Ön számára. A módszer nem újdonság, az autó- és motorsportban már évek óta használt eljárás, napjainkra azonban a nitrogén feltöltés elérhető a közúti járművek számára is. A nitrogén semleges, nem éghető és nem robbanásveszélyes gáz. A levegő a legnagyobb arányban, 78%-ban nitrogént tartalmaz, tehát a hagyományos sűrített levegő töltés is főként nitrogénből áll. A problémát éppen a második legnagyobb összetevő, a 21%-ot
kitevő oxigén okozza. Az oxigén molekulák a méretükből adódóan háromszor olyan gyorsan hagyják el a gumiabroncsot, mint a nitrogénmolekulák. Ezért a gumiabroncs viszonylag rövid időn belül alultöltötté válik. Ha azonban kivonjuk a levegőből az oxigént, azaz nagy tisztaságú nitrogént használunk, akkor lényegesen hosszabb időre
biztosíthatjuk az optimális keréknyomást.

Menetbiztonság: csak az optimális nyomásértéken használt gumiabroncs biztosítja a megfelelő tapadást.
Üzemanyagfogyasztás: A lapos gumi gördülési ellenállása jóval nagyobb, ami
többletfogyasztással jár. Ez könnyen kivédhető az állandó, előírt keréknyomás
biztosításával.
Élettartam: a gumiabroncs jobban ellenáll a mechanikai igénybevételeknek a
nitrogéntöltés nyújtotta optimális keréknyomás miatt. Természetesen a külső, idegen
tárgyak által okozott sérülések ellen a nitrogén sem véd, azonban az üzemszerű
gumikopást közvetett módon lelassítja.

A sűrített levegővel való utántöltés nem okoz problémát, hiszen a nitrogén a levegő
természetes összetevője. Mindössze a nitrogén tisztasága csökken, azaz felhígul az
abroncsba eredetileg töltött nitrogén, mely a következő gumiszerviz alkalmával pótolható.

GUMIKOPÁS

A gumiabroncs oldalfalának az úttesttel való érintkezés általi kopása miatti károsodás a gumiabroncs oldalfalán jön létre, és abból adódik, hogy az oldalfal az úttest felületén súrlódik. Ez csak akkor fordulhat elő, ha a gumiabroncs oldalfala nagyon erőteljesen lenyomódik, vagyis ha a gumiabroncs nyomása nagyon lecsökkent. Az ilyen jellegű kopás helye a gumiabroncs méretétől és típusától függ. Az ilyen sérülést mutató gumiabroncsokat alapvetően nem szabad többet használni. Ha egy gumiabroncs elégtelen nyomással fut (például nem megfelelően tömítő szelep, szögbefúródás, nem megfelelően tömítő kerékpánt vagy egyéb okok miatt), túlzott deformációs munka jön létre a szövetvázon belül, aminek túlmelegedés a következménye. A túlzott deformációs munka eredményeképp létrejövő túlmelegedés a gumiabroncs
oldalfalában a szövetváz fellazulásához vezet.