Statisztikák az utakról

A WHO (World Health Organization) szerint évente 1,25 millió ember hal meg közúti balesetben. Ezenkívül akár 50 millió érintett is lehet, a halálos áldozatok mellett évente további 20-50 millió fő sérül meg súlyosan az utakon. Idén közel 3000 közúti baleset történt hazánkban az első félévben a KSH adatai szerint. Ugyan a balesetek száma évről-évre csökken, de egy felmérés szerint a magyar utak az európai átlaghoz hasonlítva még mindig veszélyesebbek az uniós átlagnál. A tavalyi évben egymillió lakosra vetítve 64 fő vesztette életét közúti baleset során Magyarországon. A környező országokból Szlovákia (57), Szlovénia (50) és Ausztria (47) útjai biztonságosabbak, de veszélyesebb Bulgária (96) vagy Románia (98) útjain vezetni. Sok esetben egészen hétköznapi tényezők döntenek élet és halál között.

Autóbaleset

Hogyan vizsgálják egy jármű biztonságosságát?

A European Car Assessment Programme (Európai Új Autó Értékelő Program) eddig négy fő kritériumot vizsgált az autókat illetően: a felnőtt utas védelmét, a gyermek utas védelmét, a gyalogos védelmét és a kocsi alapfelszereltségében található biztonsági asszisztenseket. 

Ez a 4 pont idén sem változott, ám vizsgálatuk bizonyos szempontból szigorodott: a világon elsőként az EuroNCAP várja el a tesztelt autóktól, hogy az automata fékezőrendszerük ne csak a gyalogosokat, de a kerékpárosokat is észlelje.

A tesztek során frontális, oldal, valamint bábuval történő ütközésen esik át a tesztalany, és az alapján születnek meg a megfelelő pontszámok. Ezeket az eredményeket 1 és 5 közötti skálán értékelik utasvédelmi szempontból. Az 5 csillagot elért gép a legbiztonságosabb, míg az 1 csillagot kapott jármű számít a legkevésbé biztonságosnak. Az új autók hirdetésein például gyakran látni az EuroNCAP 5 csillagos matricáját, amivel próbálják meggyőzni a potenciális vásárlót.

Az EuroNCAP szakértői rendszeresen hangsúlyozzák, hogy a tesztelt autókat csak a saját kategóriájukban lehet értékelni, hiszen egy terepjáró biztonságát egy kisautóéval nem lehetne rendesen összehasonlítani. 

Ennek ellenére mégis érdemes egy pillantást vetni azért a teljes listára, már csak azért is, hogy lássuk, melyik a legbiztonságosabb az összes autó közül, hogy melyik a legerősebb a rengeteg 5 csillagos közül.  Az autókat természetesen alapfelszereltség mellett tesztelték. 

Egyébként sokatmondó, hogy a legtöbb új autó az utóbbi években folyamatosan 5 csillagos értékelést kap: a szakértők szerint ez egyértelmű jele annak, hogy a gyártók komolyan veszik ügyfeleik biztonságát, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy modelljeiket a legkomolyabb, legmodernebb biztonsági eszközökkel szereljék fel.

Ne csak az utakra koncentrálj: az autó biztosítása használaton kívül és a téli gumik fontossága

Örök téma az autók lopásvédelme és a tolvajok elleni védekezés. Ma már kifutóban vannak talán a hagyományos mechanikus védelmek, s egyre kedveltebbek az elektronikus indításblokkolók. Ennek oka, hogy lusták vagyunk – akár kormányzárat felszerelni, akár váltózárat a helyére tolni. Márpedig alapigazság, hogy egy védelem csakis akkor ér bármit is, ha az aktiválva van. Másrészt pedig sokkal tudatosabbak a vezetők, például nem merik kétséges helyen hagyni a járműt, illetve minden használat után ajtónyitással ellenőrzik, hogy minden megfelelően bezáródott-e.

Nem lehet eleget hangsúlyozni a téli gumiabroncsok fontosságát. A legfontosabb tanulság az, hogy havas-jeges úton a nyári gumi, illetve a kopáshatáron járó, még éppen megfelelő téli gumiabroncs egyaránt több mint kétszeres fékutat ad. Ennek ellenére az autósok több mint 8 %-a még november közepén sem váltott téli gumira, derült ki a Goodyear közel 400 fő megkérdezésével egy budapesti benzinkútnál végzett kutatásából. 45% pedig nem tudta megmondani, hogy 4 milliméteres az ajánlott profilmélység a téli abroncsokon, vagyis ez alatti barázdamélységnél cserére érett az abroncs.

Téligumi

A legtöbb autós csak akkor eszmél rá a téli gumi szükségességére, amikor leesik az első hó, nem pedig akkor, amikor a gumigyártók ajánlják, vagyis amikor 7 fok alá esik a hőmérséklet. Ezt mutatják az első havazások után a gumisoknál kígyózó sorok is.

A legtöbb ember nem tudja, hogy milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain, több, mint fele úgy gondolja, hogy elég, ha szezon elején megnézi, pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés. Hiszen a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és latyakot nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon, így az autó kormányozhatatlanul csúszhat.

A Goodyear egy korábbi felmérése szerint az autósok a költségekre hivatkozva nem cserélik nyárira téli abroncsaikat, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak kevésbé biztonságos, de többet is fogyaszt. Továbbá a téli gumi is gyorsabban kopik és öregszik nyáron, akár egy nyári szezon után is csereéretté válik.

A biztonság egy olyan fontos tényező, amin nem éri meg pénz, időt és energiát spórolni, hiszen a biztonság hiánya komoly következményekkel járhat. A megfelelő jármű kiválasztása mellett érdemes elgondolkodni egy jó vagyon- és egészségbiztosításon, a megfelelő abroncs használatán, valamint hasznos lehet gondoskodni a jármű lopásgátlóval való felszereléséről is.