TPMS abroncsnyomás ellenőrző rendszer

Az EU 661/2009/EK rendelet szabályozása minden 2012. november 1. utáni új homologizációval rendelkező, illetve 2014. november 1. után gyártott gépkocsi esetében kötelezővé tette a gumiabroncslégnyomás-ellenőrző rendszer meglétét.

légnyomás-ellenőrző rendszer célja, hogy a kerekekben fellépő nyomáscsökkenésre figyelmeztesse a használót. A rendszert alapvetően a defekt érzékelésére fejlesztették ki, hiszen az abroncsgyártók ajánlása alapján a kerekekben lévő túlnyomást 2 hetente javasolt ellenőrizni és szükség szerint beállítani, vagy akár gyakrabban is a terheléshez igazítani. A gyártók kétféle működési elvű TPMS-rendszert állítanak elő.


Közvetett nyomásellenőrző rendszer

Ennél a rendszernél a vezérlőegység a kerék fordulatszámából számolja a kerékben lévő nyomást. A közvetlen TPMS-rendszernél relatív összehasonlítás történik, azaz a rendszer egymáshoz hasonlítja az egyes kerekek forgási sebességét.

A kerekek fordulatszámának összehasonlítására több módszert alkalmaznak, mint például a tengelyenkénti vagy átlós összehasonlítás. Ennél a rendszernél az ABS-/ESP-érzékelők biztosítják a jelet. Ez a rendszer a kerékben lévő hőmérsékletet nem méri. Abroncs- vagy kerékcsere után a TPMS újrakalibrálása elengedhetetlen. Nyomásesés jelzése 15 percen belül. Ez a rendszer 20% nyomásesés után jelez.


Közvetlen nyomásellenőrző rendszer

Ennél a megoldásnál egy érzékelő kerül elhelyezésre az abroncs belsejében, amely méri a túlnyomást és a hőmérsékletet. Minden egyes kerék mérése külön történik. Mérési pontosság +/– 0,1 bar. Hőmérsékletmérés +/– 2 °C. Abroncs- vagy kerékcsere után az újrakalibrálás nem szükséges.

A közvetlen nyomásellenőrző rendszernek is vannak különböző típusai aszerint, hogy milyen érzékelő kerül a kerékbe. Az egyik változatnál a szeleppel együtt építik be az érzékelőt, míg a másik megoldásnál az abroncs belső felületére ragasztják. Mindkét érzékelő működése hasonló. A rendszer azonnal jelzi a nyomásesést.


Műszerfali jelzés

Nyomáseséskor a műszerfalon az alábbi piktogram kezd el világítani, hangjelzés kíséretében. A lámpa abban az esetben is világít a közvetett mérésű rendszer esetében, ha kerék- vagy abroncscsere után a felhasználó a rendszert nem kalibrálta újra. Közvetlen mérésű rendszernél a lámpa szintén világít, amennyiben a kerékcsere után a kerékbe az érzékelőt nem szerelték be vagy az érzékelőben az elem kimerült.